تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران نگاهی به روزگار رفته یکی از مهمترین صنعت‌های قدیمی مشهد | گره خوردن تاریخ ریسندگی با تارو پود قالی مشهد روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند افزایش‌چشمگیر نماد‌ها و یادمان‌های زیارت در مشهد فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها
سرخط خبرها

ایران رتبه اول کشفیات مواد مخدر در دنیا را دارد

  • کد خبر: ۱۵۳۴۶۱
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
ایران رتبه اول کشفیات مواد مخدر در دنیا را دارد
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سال گذشته ایران با تکیه بر توان خود، تمام ظرفیت‌های داخلی و ایثارگران و شهدا رتبه اول کشفیات مواد مخدر در دنیا را داشت و ۱۲ شهید در این راه تقدیم شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اسکندر مومنی امروز، ۱۴ اسفند ماه، در مراسم افتتاحیه طرح شهید مهرورزی که در کانون فرهنگی قلم برگزار شد، اظهار کرد: این نشست که عنوان آن پیشگیری بوده، درست‌ترین و با اولویت‌ترین اقدام ممکن در عرصه مبارزه با مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه چهار موضوع کلان در حوزه مواد مخدر دنبال می‌شود، عنوان کرد: موضوع اول مبارزه با عرضه، ورود و قاچاق مواد مخدر، دوم درمان، سوم پیشگیری و چهارم توانمندسازی است. بدون تردید این چهار حوزه لازم و ضروری هستند. حتما باید مبارزه و مقابله صورت گیرد تا مواد مخدری وارد نشده و کسی دچار نشود، افرادی هم که دچار شدند باید درمان و توانمند شوند و به آغوش جامعه برگردند. تمام این بخش‌ها باید هماهنگ با هم و متوازن دنبال شود، اما اولویت اصلی و راهبردی اهتمام در امر پیشگیری است.

مومنی گفت: همه باید تلاش کنیم و جلوی ورود مواد مخدر را بگیریم تا کسی به این بلیه خانمان‌سوز دچار نشود این وظیفه حاکمیت و انتظار درست مردم است که از ورود مواد مخدر جلوگیری شود. این کار لازم است، اما به تنهایی ما را در سامان‌دهی این آسیب به نتیجه نمی‌رساند، زیرا در جوار کشوری زندگی می‌کنیم که تولید بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان را به خود اختصاص داده و در طی ۲۰ سال گذشته تولید مواد مخدر در افغانستان به ۵۰ برابر رسیده است. رتبه اول تولید تریاک در جهان، رتبه دوم تولید هروئین و مورفین در جهان و رتبه اول تولید متامفتامین را در دنیا دارد. این اعدام و ارقام بسیار راحت بیان می‌شود، اما این حجم بالای تولید مواد مخدر در یک منطقه کوچک به ویژه در مجاورت ما و اینکه در ۲۰ سال گذشته به بیش از ۵۰ برابر رسیده این مسیر را به ما نشان می‌دهد که مقابله لازم است، اما کافی نیست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه راهبرد نهایی ما باید اهتمام در امر پیشگیری باشد، تصریح کرد: هیچ گریزی نداریم جز اینکه پیشگیری را اولویت اول و اساسی خود قرار دهیم. اگر یک نفر معتاد شود چند نفر و چند دستگاه باید تلاش کنند تا آن فرد سالم شود و به آغوش جامعه برگردد. درمان و بازگرداندن این فرد به جامعه غیر ممکن نیست، اما بسیار سخت است، در حالی که پیشگیری بسیار آسان‌تر است. زمانی می‌توانیم در زمینه مواد مخدر به سامان مناسبی برسیم که مبارزه، مقابله و پیشگیری توامان شود.

وی بیان کرد: نقش خانواده، رسانه‌ها نهاد‌های فرهنگ‌ساز برجسته است. هیچ دولتی نمی‌تواند آسیب اجتماعی را به تنهایی به سامان برساند، زمانی به سامان می‌رسد که مردم، نهاد‌های فرهنگی و رسانه‌ها پای کاذ بیایند و در زمینه پیشگیری تلاش کنند که کار بسیار مقدسی است. اگر پیشگیری در جامعه معفول می‌ماند به این دلیل است که کمیت‌پذیر نیست. اگر با کمی تلاش قبل از اینکه به سمت ابتلا پیش رود فرد را آگاه کنیم می‌توانیم به تپسعه، پیشرفت جامعه و سلامت فرد، خانواده و محیط کمک کنیم.

مومنی خاطرنشان کرد: پژوهشی صورت گرفته که جامعه آماری آن نوجوان و جوان بودند. این پژوهش دو نتیجه داشته است. در مورد اول بیش از ۳۰ درصد افرادی که دچار اعتیاد شده بودند بیان کردند فکر نمی‌کردیم با یکی، دو بار مصرف معتاد شویم. اگر اقدامات آگاهی‌بخش صورت گیرد عمق فاجعه را می‌دانند و به این سمت نمی‌روند. نتیجه دیگر این بود که بیش از ۳۰ درصد افرادی که معتاد شده بودند بیان می‌کردند همسالان ما تعارف کردند و توان نه گفتن نداشتیم. در مجموع ۶۰ درصد آن جامعه آماری یا نمی‌دانستند یا توان نه گفتن نداشتند. این نشان می‌دهد امر پیشگیری موثر و مقدس است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سال گذشته ایران با تکیه بر توان خود، تمام ظرفیت‌های داخلی و ایثارگران و شهدا رتبه اول کشفیات مواد مخدر در دنیا را داشت که ۹۲ درصد کشفیات تریاک جهان، بیش از ۵۰ درصد کشفیات مورفین و ۲۷ درصد کشفیات هروئین جهان توسط ایران انجام شد. در یک سال گذشته حدود ۱۲ شهید در زمینه مواد مخدر تقدیم کشور شد.

وی با بیان اینکه نهاد‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، مردم و خانواده‌ها به امنیت و سلامت جامعه کمک کنند، عنوان کرد: این بلا مرز و دین نمی‌شناسد و می‌تواند هر کسی از هر قشر، خانواده، طبقه و تحصیلاتی را دچار کند. بیکاری بی‌تاثیر نیست، اما بیش از ۵۰ درصد معتادان شغل دارند. همه باید کمک و یاری کنیم، طرح یاریگران زندگی نیز برای همین است. محوریت اصلی این طرح پیشگیری است. بخش اصلی افراد در معرض هستند که باید تلاش شود به این سمت نروند. حد و مرزی برای حمایت از این طرح نداریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->